Крайниківський заклад дошкільної освіти
Закарпатська область, Хустський район

Освітня програма

Заклад працює за Програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля»

       Вступ

Призначення Крайниківського закладу дошкільного освіти (ясла-садка)

Очікування суспільства сьогодні насамперед пов’язані з формуванням життєздатної, гнучкої, свідомої, творчої людини. Починати розв’язання цих проблем слід із дошкільного дитинства, оскільки саме в цей віковий період закладається фундамент оптимістичного світобачення; формуються уявлення дитини про свої права та обов’язки, про себе як представника певної статі, про себе минулого — теперішнього — завтрашнього; засвоюються моральні правила і норми, розвивається довільна поведінка.

В умовах оновлення змісту дошкільної освіти через формування принципово нових підходів до організації роботи в закладах дошкільної освіти колектив працює над подоланням цих та інших актуальних проблем.

Метою функціонування ЗДО є:

·         гарантування якості освіти;

·         формування довіри суспільства до закладу та системи освіти;

·         постійне та послідовне підвищення якості освіти.

Робота ЗДО (ясла-садок) спрямована на надання якісних освітніх послуг населенню. Для цього педагогічний колектив закладу використовує в освітньому процесі інноваційні методики та технології, але спирається і на народні традиції виховання дітей.

Злагоджена робота колективу сприяла створенню власної системи освітньої діяльності, яка має позитивні результати. Про це свідчать високі результати моніторингових досліджень рівня розвиненості та навченості дітей старшого дошкільного віку.  

Ще одним з головних засобів функціонування ЗДО (ясла-садок) є організація роботи з батьками вихованців. Для налагодження тісної співпраці з дорослими в закладі плануються та систематично проводяться відповідні заходи:

- батьківські збори з використанням інтерактивних форм роботи (круглий стіл, ділова гра, тренінг тощо);

- консультації;

- пам’ятки поради в групових роздягальних кімнатах;

- тестування, анкетування тощо.

Створення відповідних умов для повноцінного розвитку та комфортного перебування дітей у закладі забезпечує адміністрація. За можливістю та за наявністю відповідного фінансування ведуться ремонтні роботи та оновлюється розвивальне середовище, що є важливим засобом  функціонування закладу.

Освітню програму ЗДО (ясла-садок) складено на основі виявлених потреб колективу та батьків вихованців, проблемного аналізу освітнього процесу, моніторингових досліджень рівня розвитку виховання, пріоритетного спрямування закладу.

 Розділ 1

Проблема та завдання, над яким працюватиме

заклад дошкільний освіти (ясла-садок) у 2023-2024н.р.

ПРОБЛЕМА НАД   ЯКОЮ   ПРАЦЮЄ  ЗДО  у  2023 - 2024н.р.:

«Формування готовності педагогічних працівників  до  розроблення  власних  новацій, запозичення  та  впровадження   нових   методик, технологій  у  освітній  процес ЗДО»

ЗАВДАННЯ НА  2023 – 2024 НАВЧАЛЬНИЙ  РІК

  1. Шляхи підвищення ефективності та результативності роботи з батьками.

  2. Економічне виховання дошкільників.

ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ:

-   використання інноваційних технологій;

-   взаємодія з батьками;

-   особистісно-орієнтований підхід до кожного вихованця;

-   забезпечення наступності дошкільної та початкової ланок освіти;

-   здійснення  моніторингу якості надання освітніх послуг.

НА ЛІТНІЙ ПЕРІОД 2024року

Мета: Оздоровлення дитячого організму та забезпечення позитивного емоційного стану дітей в літній період зусиллями працівників ЗДО і батьків вихованців

Завдання:

-         охопити системним оздоровленням  дітей дошкільного закладу  шляхом використання різноманітних засобів та форм загартування.

-         продовжувати здійснювати соціальний розвиток дітей засобами ігрової діяльності.

-         продовжувати організовувати самостійну художню діяльность дітей як засіб розвитку творчих здібностей.

ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗАВДАНЬ:

-         оптимізації рухового режиму,

-         розширення та поповнення розвивального середовища ЗДО  відповідно до вимог безпеки,

-         використання ігор з піском та водою,

-         самостійна ігрова та художня діяльність дітей,

-         просвіта батьків з питань оздоровлення і розвитку дітей.

 Розділ 2

Права та обов'язки здобувачів освіти

Здобувачі освіти мають право на:

·   розвиток, навчання та виховання;

·    індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, методів і засобів навчання;

·   якісні освітні послуги;

·   справедливе та об’єктивне оцінювання результатів розвитку;

·   відзначення успіхів у своїй діяльності;

·   безпечні та нешкідливі умови перебування в закладі;

·   повагу людської гідності;

·   захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;

·    участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;

·    інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення. 

Здобувачі освіти зобов’язані:

·    виконувати вимоги освітньої програми, дотримуючись принципу академічної доброчесності, та досягти результатів розвитку, передбачених стандартом освіти - Базовим компонентом дошкільної освіти України;

·    поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;

·    відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я оточуючих, довкілля;

·   дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку.

    Здобувачі освіти мають також інші права та обов’язки, передбачені законодавством та установчими документами закладу освіти (Статут ЗДО (ясла-садка)) .

Залучення здобувачів освіти під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі у заходах, не пов’язаних з реалізацією освітньої програми, забороняється, крім випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.

/Згідно з Законом  України «Про освіту», що набрав чинності 28.09.2017 /

Розділ 3

 Умови та інструменти внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗДО ясла-садку

          Відповідно частини 3 ст. 41 Закону України «Про освіту» у дошкільному закладі розроблено положення про  внутрішню систему забезпечення якості освіти (схвалено педагогічною радою закладу (протокол №2 від 30.11.2022 року).

3.1. Внутрішня система забезпечення якості освіти закладу  включає:

– критерії, правила та процедури оцінювання освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі освіти;

– політики та процедури забезпечення якості освіти;

– систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;

–забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;

– інші процедури та заходи, що визначаються спеціальними законами або документами закладу освіти.

         Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності. До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

         Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти, показників освітньої діяльності та освітніх процесів у дошкільному закладі.

3.2.  Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у дошкільному закладі.

2.Здійснення моніторингу показників освітньої діяльності та управлінських процесів у закладі та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

  3.3. Основними процедурами вивчення якості освітньої діяльності в ЗДО визначено:

– відстеження рівня розвитку дітей старшого дошкільного віку відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

– внутрішній моніторинг якості освіти;

– самооцінювання освітньої діяльності.

         Внутрішній моніторинг якості освіти здійснюється відповідно до статті 48 Закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України від 16.01.2020 №54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти». Моніторингове дослідження рівня компетентності дітей дошкільного віку у закладі здійснюється відповідно до вимог програми розвитку дитини від народження до 6  років дошкільного віку «Українське дошкілля», Базового компоненту дошкільної освіти (Методичний посібник «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти» За загальною редакцією Н.М.Шаповал, О.М.Кулик, Т.В.Киричук).

       Оцінювання рівня розвитку дітей проводиться 2 рази на рік (І та ІІ півріччя): 1-е оцінювання  – жовтень, 2-е  оцінювання – травень  (за умови припинення дії воєнного стану).

   3.4. Кадрове забезпечення 

          Якість надання освітніх послуг передбачає наявність кваліфікованих кадрів. У 2023-2024н.р. в ЗДО (ясла-садка) працюватимуть відповідно педагогічні працівники та сестра медична :

з/п

 

Прізвище, ім’я по-батькові

Посада

 

Освіта

 

Місячне

навантаження

 

Кемінь Ангеліна Михайлівна

Директор

Повна вища

1

 

Плотнікова Ольга Миколаївна

Сестра  мед.

Середня-спеціальна

вища

1

 

Томанчук Леся Вікторівна

Керівник музичний

Повна вища

0,75

 

Удут Надія Іванівна

Вихователь

Повна вища

1

 

Голованич Лілія Василівна

Вихователь

Повна вища

1

 

Кулигін Жанна Володимірівна

Вихователь

Повна вища

1

 

Борщ Ангеліна Володимірівна

Вихователь

Повна вища

1

 

Зеленська Євгенія Сергіївна

Вихователь

Базова вища

1

 

 

 

 

 

3.2. Середовище ЗДО

Потужним чинником дитячого розвитку є соціокультурне оточення. Кожна дитина у своєму розвитку зазнає безсумнівний вплив сім'ї, її побуту, культурних уподобань, форми зайнятості старших і змісту сімейних дозвіль. 

В ЗДО (ясла-садка) велика увага звертається на організацію роботи з батьками вихованців у розрізі вивчення їх національної приналежності, культурних вподобань, залучення до спільного дозвілля з дітьми в ЗДО, надання практичних порад щодо розвитку та виховання дітей тощо.

Всі педагоги, які працюють з дітьми, розмовляють українською мовою.

Запланована робота по взаємодії з іншими соціальними закладами:

-   Крайниківського ЗЗСО - забезпечення наступності між  дошкільною та початковою ланками освіти;

  • сільська бібліотека - ознайомлення з соціумом.

  • Крайниківський краєзнавчий музей

Предметно-розвивальне середовище в ЗДО відповідає вимогам. Створення сприятливого для розвитку оточення  в закладі включає в себе розумну і красиву організацію простору і його елементів: дитячі іграшки, дитячі меблі, дитячі книжки, дитячі малюнки тощо. Дітям доступні всі функціональні елементи простору закладу, що спонукає їх до активної предметно-практичної діяльності, прояву творчості, креативності. В групових кімнатах простір поділено на окремі осередки, які пов’язані між собою. Наповнення осередківперед початком навчального року змінено згідно з віковими особливостями дітей конкретної групи. Пов'язано це з тим, що матеріали, складність та доступність їх утримання повинні відповідати сьогоднішнім закономірностям та особливостям розвитку дітей даного конкретного віку і враховувати ті особливості зон розвитку, які характерні знову ж таки сьогодні кожній окремій дитині.         

Компоненти розвиваючого предметного середовища в ЗДО включають не тільки групові приміщення, а й спортивний та прогулянкові майданчики.

Розділ 4

    Основні показники реалізіції освітньої діяльності

 4.1. Готовність дитини до школи — це досягнення нею таких рівнів психофізіологічного, інтелектуального та особистісного роз­витку, які засвідчують її здатність бути активним суб’єктом шкіль­ного життя взагалі та навчальної діяльності зокрема. Висновок про готовність дитини 6-7 років до школи можна робити на основі вивчення таких компонентів готовності.

Психофізіологічний розвиток:

•   має зрілі мозкові структури та функції;

•   характерною є відносна стабільність та рухливість нервової системи;

•   проявляє достатню рухову активність;

•   проявляє умілість рук, практичну вправність;

•   здорова, не має хронічних хвороб;

•   володіє основними гігієнічними навичками;

•   знає свою статеву належність, усвідомлює її незмінність, розуміє, чим відрізняється від представників протилежної статі;

•   володіє основами безпеки життєдіяльності;

•   працездатна, втомлюється лише після чималого навантаження;

•   користується як провідною правою/лівою рукою;

•   не заїкається і не має інших невротичних проявів.

Інтелектуальний розвиток:

•    володіє елементарною системою знань про основні предмети і явища навколишнього світу та саму себе, а також деякими простими поняттями;

•    уміє концентрувати увагу, виконує вимогу за інструкцією дорослого;

•    диференційовано сприймає різноманітну інформацію (візуальну, аудіальну, тактильну);

•    здійснює елементарні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації;

•    усвідомлює основні зв’язки між явищами;

•    має розвинене логічне запам’ятовування - добре запам’ятовує і відтворює;

•    встановлює логічну послідовність подій;

•    відтворює зразок на вимогу;

•    робить припущення, висуває гіпотези, виявляє елементи креативності;

•    розрізняє звуки мовлення, співвідносить їх з буквами, синтезує звуки у слова; знаходить потрібні слова для вираження думки, використовує складні речення;

•    диференціює числа, додає і віднімає у межах 10, визначає найпростіші зміни цифрових рядів;

•    розрізняє реальне і уявне, зовнішнє і внутрішнє;

•    знайома з деякими основами початкових наукових знань.

Мотиваційний розвиток:

•   хоче йти до школи;

•    вирізняється високою допитливістю — розвинена пізнавальна мотивація;

•    може поступитися «хочу» заради «необхідно», відмовитися від бажаного на користь соціально важливого;

•    має сформовану мотивацію досягнення, прагне досягти успіху;

•    свідомо й відповідально ставиться до майбутнього шкільного життя;

•    зацікавлено ставиться до спілкування з новими дорослими та однолітками;

•      у соціально прийнятний спосіб самореалізовується, самостверджується;

•      має сформовану первинну систему матеріальних і духовних потреб.

 

Емоційний розвиток:

•   переживає глибоко, виражає почуття щиро, яскраво;

•   сприйнятлива, диференціює емоційно-смисловий характер зовнішніх впливів, чутлива до нього;

•   знає основні емоції, особливості їх вираження мімікою, жестами, діями, тональністю голосу;

•   адекватно виражає свої ставлення, настрій, стан;

•   утримується від імпульсивних реакцій, негативних емоцій;

•  чутлива до значущих людей, виявляє чуйність, намагається бути суголосною стану та настрою інших;

•   оптимістично ставиться до проблем і складностей, має сформоване почуття гумору;

•   володіє елементарною емоційною культурою, самовиражається у соціально прийнятний спосіб.

Розвиток вольової сфери:

•   свідомо приймає та утримує мету, діє цілеспрямовано;

•   концентрує увагу на завданні, певний час не відволікається;

•   мобілізує себе на виконання завдання;

•   розраховує на власні сили, розмірковує і поводиться самостійно;

•   звертається по допомогу лише в разі об’єктивної необхідності;

•   конструктивно розв’язує проблеми, долає труднощі;

•   доводить розпочате до кінця;

•   може відстояти власну точку зору;

•   визнає свої помилки;

•   дотримується своїх обіцянок.

Соціальний розвиток:

•   приймає соціальний статус школяра, усвідомлює його важливість;

•   відкрита контактам, комунікабельна;

•   прихильно, доброзичливо ставиться до рідних, знайомих, товаришів;

•   уміє налагоджувати взаємодію, працювати в команді;

•   узгоджує індивідуальні інтереси з груповими;

•   реалізує основні моральні принципи, прагне дотримуватися в поведінці та діяльності соціальних норм і правил;

•   намагається уникати конфліктів, мирно розв’язує спірні питання, може дійти згоди, домовитися;

•   орієнтується у поведінці на вимогу дорослого та на совість як внутрішню етичну інстанцію;

•   усвідомлює межі схвалюваної і соціально неприйнятної поведінки;

•   володіє більш-менш адекватною самооцінкою;

•   поважає себе та інших;

•   має сформований абрис дитячого світогляду, елементарну систему ставлень

4.2.  Наступність ЗДО та ЗЗСО

Випускники ЗДО (ясла-садка) в майбутньому мають змогу за місцем проживання навчатися в Крайниківському ЗЗСО

Між вищевказаним З ЗСО та ЗДО (ясла-садком) угоди про співпрацю та складено плани наступності на навчальний рік, які схвалено педагогічною радою закладу.

Планами наступності передбачено зміст роботи на навчальний рік за такими напрямками роботи як:

1.Робота з кадрами (спільні заходи, консультування, робота веб-сайту тощо)

2.Робота з батьками (конкурси, виставки, спільні батьківські збори, засідання батьківського комітету, дні відкритих дверей, зустрічей з цікавими людьми, народними умільцями, концерти, свята, фестивалі, пам’ятки-поради, консультації,  робота веб-сайту тощо)

3.Робота з дітьми (екскурсії, читання художньої літератури про школу; бесіди з дошкільниками про навчання в школі; надання інформації про життя дітей-школярів через спостереження за їх діяльністю, бесіди, міні-заняття тощо)

4.Робота психолога (проведення моніторингу рівня сформованості життєвої компетентності згідно з вимогами освітніх ліній Базового компонента дошкільної освіти України дітей старшого дошкільного віку, психолого-педагогічного консиліуму в групах дітей старшого дошкільного віку з питання готовності дітей до навчання в школі, моніторингу успішності випускників ЗДО тощо)

5.      Управлінська діяльність (забезпечення наступності в роботі ЗДО та школи, як умови розвитку індивідуальності від 3-7 років, виконання плану наступності  ЗДО тощо)

Розділ 5

Планування  освітньої  діяльності ЗДО (ясла-садка)

  у 2023-2024навчальному році

5.1. Навчальне навантаження

 

Орієнтовні види діяльності за освітніми лініями

Орієнтовна кількість занять на тиждень за віковими групами

перша молодша 
(від 2 до 3 років)

середня

(від 4 до 5 років)

 

старша 
(від 5 до 6 (7) років)

Ознайомлення із соціумом

1

2

3

Ознайомлення з природним довкіллям

1

1

2

Художньо-продуктивна діяльність (музична, образотворча, театральна тощо)

4

5

5

Сенсорний розвиток

2

-

-

Логіко-математичний розвиток

-

1

2

Розвиток мовлення і культура мовленнєвого спілкування

2

3

3

Здоров’я та фізичний розвиток*

2

3

3

Загальна кількість занять на тиждень

10

12

15

Додаткові освітні  послуги на вибір батьків

-

-

-

Максимальна кількість занять на тиждень

10

16

20

 

 

 

 

Навчальне навантаження: тривалість проведення занять – спеціально організованих форм освітнього процесу, що відповідають віковим можливостям вихованців згідно із санітарним законодавством.


 

 

 

 

 

 

 

5. 2. Планування роботи

При організації роботи ЗДО (ясла-садка) всі працівники керуються планом роботи закладу на 2023/2024навчальний рік, який розглядається на педагогічній раді таджується керівником закладу.

Форма планування освітньої діяльності - за освітніми лініями Базового компоненту дошкільної освіти України.

Вихователі планують роботу з дітьми використовуючи 2 види планів: перспективний та календарний. Кожна група планує роботу з дітьми враховуючи їх вікові особливості та завдання програми «Українське дошкілля».

Перспективний план розробляється на 1 місяць наперед. В ньому зазначається:

- комплекси вправ ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну;

- орієнтовний розподіл занять на тиждень;

- робота з батьками на місяць;

- потижневий розподіл форм та методів роботи з дітьми за освітніми лініями (при плануванні визначаються теми  днів згідно з темою тижня);

- примітка для зазначення змін у плануванні тощо.

Календарні плани складаються вихователями на свою зміну (І чи ІІ половину дня). У цих планах зазначаються:

- тема блоку/тижня/дня;

- дата;

- І чи ІІ половиня дня.

Музичний керівник планує роботу за перспективно-календарним планом, в якому містяться дата, вид заняття, види музичної діяльності на занятті, етапи вивчення музичного репертуару. Кожна група має власний план музичного розвитку дітей. Плани складаються музичним керівником на місяць вперед.

5.3. Планування роботи з батьками

Протягом 2023-2024н.р. в закладі діє перспективний план роботи з батьками, для батьків вихованців всіх вікових груп. План розглядається на педагогічній раді як додаток до річного плану та схвалюється  до виконання. Планом визначено форми роботи з батьками згідно з планом роботи ЗДО (ясла-садка)   на 2023-2024навчальний рік. Відповідно до загального плану роботи з батьками вихователі  складають план роботи з батьками для кожної вікової групи на рік, який затверджується директором ЗДО. 

Щомісяця у перспективному плані роботи з дітьми вихователі зазначають форми роботи з батьками на вказаний місяць відповідно до складеного плану на рік у відповідній графі. Таким чином плануючи роботу з батьками вихователі здійснюють її систематично та у повному обсязі.

 Р      Розділ 6

Особливості організації освітнього процесу

 

 6.1. Використання інноваційних методик та технологій

У 2023-2024навчальному році ЗДО (ясла-садок)  є базовим з питання «Впровадження  інноваційних технологій в освітній процес». Роботу з цього питання регламентує план роботи, який реалізовує завдання плану роботи закладу на 2023-2024н.р. з питання вивчення та впровадження інноваційних методик та технологій в роботу з дітьми. Планом роботи передбачено форми роботи з дітьми, кадрами та батьками, підвищення рівня навчально-методичного забезпечення.

У 2023-2024навчальному році заклад буде працювати над вивченням та впровадженням таких інноваційних методик та технологій:

- «Логічні блоки З.ДЬЄНЕША»- ясельна группа, вихователі Кулигін Ж.В. Зеленська Є.С.

- «Кольорові палички Дж. КЮІЗЕРА» - середня группа, вихователі Удут Н.І. Зеленська Є.С

- «Нетрадиційні методи роботи з казкою»- старша группа, вихователь Голованич Л. В. Борщ А.В.

- «Нетрадиційні методики малювання»- старша группа, вихователь Голованич Л.В.

Розділ 7

Програмно - методичне забезпечення освітньої програми

        У 2023-2024 навчальному році ЗДО (ясла-садка)  в  організації освітньої діяльності керуватиметься головними засадами державного стандарту - Базового компоненту дошкільної освіти України та  програмою розвитку дитини дошкільного віку (авт. кол.: БІЛАН О. І., ВОЗНА Л. М., МАКСИМЕНКО О. Л. та ін.) «Українське дошкілля», методичними рекомендаціями МОН України.

 

Логін: *

Пароль: *